Kegelovy cviky

Jde o soubor poměrně jednoduchých cviků, jejichž smyslem je posílit svalstvo pánevního dna. Tyto svaly obepínají anální otvor, ústí močové trubice a u žen i poševní vchod. Jako u jiných svalů i zde dochází v důsledku menšího namáhání svalů k jejich ochabnutí. Podílí se i věk, nadváha, předchozí porody a operace, případně další faktory. Roku 1948 představil gynekolog dr. Arnold Kegel soubor cviků k posilování této svalové skupiny. Kegelovy cviky se staly velmi populární a široce rozšířené.

Pro koho jsou vhodné kegelovy cviky?

Jejich původním adresátem byly ženy po porodu. Dnes se doporučují již před porodem. Dalším nejčastějším případem, kdy jsou tyto cviky doporučovány, je stresový únik moče – tedy únik např. při zakašlání či jiném napětí břišních svalů. Indikace těchto cviků se postupně rozšířily. Doporučují se i mužům majícím potíže s únikem moče po operacích prostaty, pacientům s hyperaktivním močovým měchýřem, při potížích s udržením stolice, dále ženám s poruchami sexuálních funkcí, ale také mužům trpícím poruchami erekce či předčasnou ejakulací. Dokonce, když zadáme do českého internetového vyhledávače termín „Kegelovy cviky", celá první stránka odkazů nese titulky typu „Kegelovy cviky – cesta k lepšímu sexu", „Cvičení pro lepší sex" nebo „Zajistěte si neopakovatelný orgasmus". Snad je to dáno tím, že údajně 80 % internetu představuje pornografie či stránky nějak související se sexualitou, snad to odráží všeobecnou zvědavost týkající se této problematiky, které je možno na internetu anonymně povolit uzdu. Každý žurnalista či správce internetových stránek potvrdí, že slovo „sex" několikanásobně zvětší proklikávanost titulku. Pravda je taková, že zatímco je klinickými studiemi bezpečně potvrzeno, že u nejméně 30 % pacientů s mírnou inkontinencí či hyperaktivitou měchýře dojde cvičením k vymizení či podstatnému zlepšení příznaků, o poruchách erekce se totéž říci nedá. U předčasné ejakulace je takovýto efekt při nejlepším sporný. U takových mužů cvičení jistě neuškodí, snad může trochu pomoci, určitě ale nepatří mezi standardní sexuologická doporučení. U ženských sexuálních poruch je tomu naopak. Jistě i proto, že v těchto případech se mnoho léčebných alternativ nenabízí.

Kegelovy cviky pomohou s poruchou močení

Ale zpět k poruchám močení. Cvičení je vhodné pro všechny pacienty, kteří jsou fyzicky schopní, nikomu neuškodí, a že pomáhá, je nesporné. Proto by mělo být doporučováno na prvním místě, ještě před nasazením léků či odesláním k operaci. A i v případě, že samotné cvičení problém neodstraní a je nutné přejít k dalším léčebným alternativám, není důvod cviky opustit. V kombinaci s operací či medikamenty se může výsledný efekt zlepšit. Samozřejmě že je nutné cvičit pravidelně a markantní výsledek můžeme těžko očekávat za pár dní. Nejčastěji se doporučuje provádět soubor 10 cviků 3× denně. Efekt by měl být pozorovatelný za 1–3 měsíce. Ve většině internetových odkazů se také setkáváme s dosti zjednodušeným podáním těchto cviků – jako stahováním konečníku či pochvy např. při práci, při procházce či při jakékoliv denní aktivitě. To je samozřejmě také možné, ale i když nejde o cviky nijak komplikované, přece jen je původní soubor cviků o něco propracovanější. Obecněji se hovoří o gymnastice svalů pánevního dna, kdy původní Kegelovy cviky byly rozšířeny o další techniky. Za prokázaný fakt je rovněž pokládáno zjištění, že účinnost cvičení se výrazně zvyšuje, probíhá-li zaškolení pod dohledem zkušeného rehabilitačního pracovníka. Za pomoci přístrojů umožňujících zpětnou vazbu (biofeedback) se přesvědčíme, že zapojujeme ty správné svaly. Častou chybou totiž bývá napínání břišních či hýžďových svalů, což někdy může vést i k opačnému efektu. Cvičení bývá gynekology doporučováno i jako prevence ženám po čtyřicítce, které dosud močové ani sexuální problémy nemají.

Odkaz na fotografie s cviky http://www.novinky.cz/zena/zdravi/122712-posilovani-panevniho-dna-nejen-po-porodu.html

Cviky

Vyhledat lékaře

Vyberte kraj
Cviky